بسم اللّه الرحمن الرحیم
الحمد للّه الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام
سپاس و ستایش خداوندی را که در بیست و هفتم رجب المرجب پرچم توحید را بدست خاتم انبیاءش حضرت محمّد بن عبداللّه صلی اللّه علیه و آله سپرد تا او از بلندای حرا در ام القری با بانگ قولوا لا اله اله الله تفلحوا فضای مسخ شده جزیره العرب را عطر افشانی کند و انسانهای غوطه ور در رذائل و کفر و بت پرستی را با فطرت پاکشان که یکتا پرستی است آشنا سازند .
ای کاش هر چه زودتر پنجره دلمان را بسوی نور محمدی و کلام اللّه مجید باز کنیم و باورمان را دوباره بدست آوریم تا از تفرقه و نفاق مصون بمانیم .
برادر و خواهر گرامی تبلیغ دین مبین و مکتب توحیدی اسلام ناب یک حرفه نیست راهی برای کسب درآمد نیست یک وظیفه الهی و انسانی است که بر عهده واجدان شرایط یعنی آنها که همچون انبیاء و اولیاء و اوصیاء تصمیم دارند با بیان پیامد های قرآن مجید و روایات عترت طاهره ( اهل بیت عصمت و طهارت ) مردم را بسوی سعادت ابدی راه بری نمایند .
نکته مهّم شیعه که دارای کامل ترین اعتقادات است بر این باور است که پیامبر اکرم ( ص ) خودش عترت که ثقل اصغر است را معرفی کرده است و سفارش موکدی نسبت به احترام ایشان مکرر نموده برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی .
به این روایت دقت کنید که رسول اکرم ( ص ) چه فرموده است : آیا می دانید کوثر چیست همانا کوثر نهری است در بهشت که پروردگار به من وعده داده است ، ظرفهای آن بیشتر از ستارگان آسمان هستند در آن جا امتم بر من وارد می شوند پس کسانی از آنها به آن جا نمی رسند دلائل نرسیدن را پیامبر ( ص ) فرمایش نمی کند ( عقلا می توان فهمید که شاید همانها باشند که به سفارشات زمان حضور و پس از آن اعتنائی نداشته اند ) در هر صورت از ورود ایشان به کوثر جلوگیری می کنند حضرت می فرماید من می گویم : پروردگارا آنها نیز از امت من میباشند ندا می آید که نمیدانی که بعد از تو چه کردند ( تفسیر نسائی جلد 2 المسند الجامع جلد 2 )
نکته مهم دیگر هیثمی در کتاب خود نقل کرده که فخر رازی درباره حدیث ثقلین بیان زیبا و قابل تاملی دارد او گفته است که :
ما اکنون در دریای تکلیف هستیم و امواج خروشان شبه و شهوتها بر ما فرود می آید سفر در این دریای متلاطم نیازمند به دو چیز است :
با کمی توجه و دقت به این تشبیه منصفانه و عالمانه انسان را وادار به تمجید و تحسین از امام فخر رازی می کند چون او اهل بیت را همچون کشتی عاری از عیب و نقص در دریای متلاطم و امواج شبهه ها در جامعه اسلامی معرفی می نماید اکنون به مطلب ذیل بیشتر دقت بفرمائید .
در فرهنگ غنی اسلام و مکتب پیامبرگونه اهل بیت ( علم و عقل و عرفان ) هر کدام ارزش ویژه ای دارند و هر کدام راه ارزنده ای برای دریافت حقیقت هستی می باشند این سه نه تنها منافاتی با یکدیگر ندارند بلکه مکمل همدیگر نیز هستند و انسان با شعور را به یک هدف مقدس و مقصود عقلانی که خداوند فرمود ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون و به شرط ای لیعرفون امر می کنند و پایان تلاش همه عالمان و عارفان و عاقلان هم شناخت معرفت است وقتی از ملکوتیان از جانب خدا از رسول اکرم ( ص ) می پرسند بم اشرفتک می فرماید عبدک عبدک عبدک
اجازه فرمائید تا از بحث دور نشویم اکنون از شما خواننده گرامی سوال می نمایم پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله که مدت 23 سال پیامبری که جمعا 8350 روز می شود مشغول تبلیغ آئین توحیدی مقدس اسلام بود و بارها فرموده من بیشتر از تمام پیامبران برای هدایت امتم رنج کشیده ام و اکنون که نتیجه کار خود را در یک روز یعنی 18 ذی الحجه الحرام در غدیر خم با نصب علی ابن ابیطالب به جانشینی پس از خود از خداوند جل و علا دریافت در همان روز اعلام شد امروز تمام کفار از شما مسلمانان مایوس شدند امروز دین شما کامل شد امروز نعمت های خود را بر شما تمام کردم امروز برای شما به عنوان یک دین پذیرفتم چرا در مدت بیش از 8000 روز دیگر مثل این روز تاکید نشده بود در حالیکه روز های ارزشمند دیگری همچون ( بعثت – شعبه ابیطالب – هجرت – جنگ خیبر و احد – فتح مکه و خیلی از فراز های دیگر اتفاق افتاده بود ) در این مقام
باید عرض کنم .
آری آن کس است اهل بشارت که اشارت داند نکته ها هست بسی محرم اسرار کجاست
تذکر ضروری از بزرگترین راه های نفوذ استعمارگران و لائیک ها و روشنفکرنماها دور کردن جوانان ما از امامان و الگو های الهی و عالمان فرهیخته و نیز پر کردن مغز های ایشان از فلسفه های بیگانه و بزرگ نمائی کاستی هائی است که بدست برخی از مسلمانان گاهی مرشدان اجتماع و دین حاصل می شود اگر جوانان که فطرت پاک و دست نخورده دارند و حتی آحاد مردم بدانند که کلمه امام بسیار لطیف است زیرا انتخاب ایشان هم از ناحیه همان لطف خداوند است که پیامبران و رسولان برگزیده می شوند و هرگز معنی لغات همچون ( معلم – مرشد – هادی – مبلغ ) واعظ و از این قبیل الفاظ نیست زیرا همه این واژه ها برای آموزش و تربیت و اخلاق و رفتار و کردار سودمند است و رسیدن به مقصد ولی امام آنهم معصوم علاوه بر تمامی این نامها خود می رود و اگر کسی با او همراه شود بدون تردید به سعادت واقعی که مورد نظر پروردگار است خواهد رسید لذا باید هم عارف شد و هم عالم عاقل بود .
یاد آوری پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله در مناسبتها و فراز هائی از اهمیت کتاب سعادت ( قرآن کریم ) را در جای جای تاریخ 23 ساله رسالت خویش بیان فرموده بود فقط مانده بود نباء عظیم که آنهم در بازگشت از حجت الوداع در حضور 120 هزار مسلمان حج گزار اتفاق افتاد و همگی در آن محل از زن و مرد پس از ابلاغ رسول اکرم ( ص ) به وصی منصوب او مولای متقیان امیر مومنان بیعت کردند و پیوند رسالت با امامت که با همه پیامهای قبلی برابری می کرد با کلام بخ لک یا علی تبریک گفتند و قرار گذاشتند اکنون که بر کشتی هدایت نبوی نشسته اند به ساحل سرسبز امامت و وصایت علوی پیاده گردند تا برای همیشه از کفر و نفاق و رذائل اخلاقی بویژه طاغوتیان هر زمان رهائی یابند .
نکته مهم هرگز نباید فراموش شود که در تربیت و پرورش برگزیدگان الهی و ائمه هیچ چیز و هیچ کس جز خداوند دانا و حکیم و توانا تاثیر داشته است و شرایط محیط و حوادث روزگار نقشی در تغییر شخصیت حجت های خداوندی گذاشته ایشان همیشه پاک و مطهر و در اوج کمال بوده اند زیرا خلقتشان طبق آیه قرآن پاک و پاکیزه بدون نقص و پلیدی انجام گرفته است و دانش آنها موهبتی الهی است و با خواست خدا بر همه چیز دانا و توانا و عالمند با توجه به این بیان و عظمت و نشان ایشان باید عرض کنم که اساسی ترین رکن اسلام پس از ایمان به توحید و نبوت و معاد اعتقاد به امامت می باشد .
آری وقتی پیامبر اکرم ( ص ) در روز های پایان عمر شریفش می فرمود : فتنه ها همچون پاره های شب تار نمایان شده است ( بحار الانوار ج 2 ) توطئه کفر آمیز خبر می داد عده ای فکر می کردند که شاید مردم از نماز و روزه و حج و جهاد دست بر خواهند داشت امّا پس از رحلتش مشخص شد که هشدار ها و اصرار برای از بین رفتن وحدت مسلمانان و چنگ نزدن به حبل اللّه ( قرآن کریم ) و مودت و دوستی نداشتن عترت خود بود که شرط قبولی توحید است و توحید بدون ولایت کامل نیست .
حسن ختام
حضرت مولا علی علیه السلام که غدیرش یک برکه نیست بلکه دریاهای هفتگانه را پشت سر گذاشته یک روز نیست بلکه تاریخ با شکوه و با فضیلتی است و در آن روز دوستان اهل بیت بویژه منتظران علی حاضر و ناظر باقی مانده از تبار نورانی مهدی ( عج ) دست در دست ولی خدا گذاشته پیوند رسالت با ولایت را جشن می گیرند زیرا می خواهند بزرگترین واقعه در اسلام را بخاطر های خود با رنگ سبز یادداشت کنند که روز برادری و اخوت مبارک باد .
ختم کلام
مولا علی علیه السلام فرمود برای قائم ما غیبتی بسیار طولانی است گویا من برخی از شیعیان را می نگرم که در غیبت او همانند گله بدون شبان سرگردانند آگاه باشید که هر کس بر دین خویش استوار باشند و قلبش به خاطر غیبت طولانی امام خود سخت نگردیده باشد چنین کسی در قیامت با من است ( کمال الدین 303 )
مولا جان و الشمس که بی روی تو من حیرانم والفجر که بی وصل تو در بحرانم
واللیل که بی موی تو روزم تاریک والعصر که بی عشق تو در خسرانم
شعراز سید محمود حکاک
نمایشگاه و فروشگاه انتشارات مهدی ( عج )