اللّهُمَ صَلّ عَلی فاطِمَه و اَبیها و بَعلها وَ بنیها وَ السّر المُستوَدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاط به عِلمُکَ

اخبار

  • ۱۳ آذر، ۱۳۹۸
  • 3607
  • 0
    0
دیدار مدیر موسسه  ترویج فرهنگ قرآنی با  مدیرکل آموزش و پرورش استان قم

  به گزارش روابط عمومی موسسه ترویج ، حجت الاسلام و المسلمین  آقای موحدی نژاد در روز سه شنبه 12 آذرماه 98 در دفتر مدیرکل آموزش و پرورش استان قم  حضور یافت . وی هدف از این  دیدار را ابلاغ  سلام حاج آقا  قرائتی به دست اندرکاران  مسابقه هفتگی  درسهایی از قرآن ، قدردانی از زحمات عزیزان آموزش و پرورش در راستای توسعه و  اجرای برنامه درسهایی از قرآن  در استان ،آشنای  با نقطه  نظرات  آقایون و  همچنین  بررسی آثار تربیتی برنامه  بویژه برای دانش آموزان   دانست  که  این مهم مورد

علاقه و تاکید حاج آقا قرائتی است  که میخو اهد بداند  تا چه میزان  درسهایی از قرآن آثار تربیتی  روی  رفتار و منش دانش آموزان  و خانواده  های آنان دارد

.مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی در ادامه  با اشاره  به  قدمت 40 ساله فعالیت  درسهایی از قرآن  و تعطیل نشدن  حتی  یک هفته  این  برنامه  گفت:  در کل کشور  حدود 5/2 میلیون دانش  آموز  دوره  متوسطه اول و دوم و همچنین  بخشی از دانش آموزان  پایه ششم ابتدایی تحت پوشش این برنامه هست که  استان قم هم جز استانهای موفق در برنامه درسهایی از قرآن است .

 آقای موحدی نژاد  با بیان اینکه  در دیدارها، مناطق  دور افتاده  و محروم  اولویت هستند . گفت  خاطرات  شیندنی زیادی حتی  از اقلیت های مذهب داریم  که  وقتی  از حضور  آنان  در مسابقه درسهایی از قرآن سئوال می شد می گفتند با  درسهایی از قرآن و صبحتهای حاج آقا قرائتی  دل ما را نبست به  اسلام و قرآن  نرم  شده  است . از طرفی هم بررسی کارشناسان پرورشی و قرآنی استان برنامه درسهایی از قرآن را بعنوان  یک برنامه  مکمل فعالیتهای پرورشی استان می دانند. آثار و دست نوشته های دانش آموزان و اولیای آنان  هم به این مهم اشاره دارد .

 سپس آقای موحدی نژاد با بیان اینکه حاج آقا قرائتی شرط  سفرهای استانی خودش را  صبحت برای دانشگاهیان فرهنگیان و طلاب  حوزه علمیه عنوان کردند .  به نقل از دو خاطره  از حاج آقا قرائتی وکلاس درسهایی از قرآن در ارتباط با  حضرات آیات عظام  گلپایگانی و مشکینی بیان کردند که هر دو بزرگوار کلاس درس حاج آقا قرائتی  هم تایید  وهم ثواب زیادی برای آن قائل شدند.

  در ادامه آقای شیخ الاسلام  مدیرکل آموزش و پرورش  استان قم  در این دیدار صمیمی گفتند :

ما مرید حاج آقا هستیم و از بچگی در قم بزرگ شدیم و ارتباط ما با حاج آقا دلی هست .

آقای قرائتی نعمتی است برای کشور و افسوس می­خوریم که جایگزینی برای ایشان انتخاب نشده هرچند خیلی ها تلاش کردند آقای قرائتی دوم شوند ولی تا این لحظه متاسفانه اتفاق نیافتاده است و علل آن هم بنظر حقیر تقوای حاج آقا، سلامت ایشون ، صداقت در گفتار، وقت گذاری و علم ایشان است ونقطه قوت ایشان  تمرکزشان از قبل و حین و بعد از انقلاب  بروی  یک حوزه است .

تاکید بنده  در طول این 27 سال و مخصوصا این 7 سال که در آموزش و پرورش ورود پیدا کرده ام بابت مسائل تربیتی رجوع به حاج اقا قرائتی است که به جد پیگیر این موضوع هستم.

به طور قطع عرض می­کنم زمان پخش برنامه درسهایی از قرآن خیلی از والدین و اولیاء به تبع دانش آموزان ،برنامه درسهایی از قرآن را نگاه می­کنند و واقعا لذت می­برند.

 مدیرکل  آموزش و پروش  در ادامه خاطرات خود گفت : حدود سال 94 در قم اجلاس نماز بود که همه مدیران و معاونین پرورشی در سطح کشور دوره می­دیدند .آقای قرائتی در سطح کشور طوری مدیریت کردیم که آن ساعتی که حاج آقا حضور پیدا می­کنند یک کشور حضور داشته باشند (حدود 1000 نفر) فایده چه بود ، خیلی از دوستان و مدیران می­گفتند ما برنامه حاج آقا را از صدا و سیما پیگیری می­کردیم اما به ضرورت و اهمیت  آن واقف نبودیم اما حاج آقا با بیان شیرین و رسای خود از دور ترین نقاط افراد را جذب خودشان کردند.

آمار استان قم  از شرکت کنندگان دانش آموز برنامه درسهایی از قرآن بیش از 40 هزار نفر است و علت این آمار بالا ارتباط دلی که دانش آموزان ، والدین ، مربیان و مدیران با حاج آقا پیدا کرده اند.

آقای شیخ الاسلامی در ادامه  بیان خاطرات خود به نقش  تربیتی  مسجد   اشاره کرد .یکی دیگر از مسایل مهم نقش مساجد در امور تربیتی است.در دهه 50 و 60 که خود ما هم دهه پنجاهی شصتی هستیم پاتوق مان مسجد و پایگاه بسیج بود و مسجد خود یک پایگاه تربیتی محسوب می­شد و واقعا مسجد نقش  پر  پررنگ تری نسبت به آموزش و پرورش در آن زمان داشت.

  • نماز جماعت در مسجد یکی از مسائل زودگذر بود و قسمت مهم بعد از نماز جماعت در دورهمی افراد و صحبت ها بود که کسی بعد از نماز از مسجد بیرون نمیرفت.

در مساجد یک روحانی عزیز یک تیم عاطفی قوی داشت و بچه های محل را سمت خودش میکشاند و نماز صبح با نشاط بود و اگر به فردی میگفتی صبح نماز جماعت تشکیل نمیشود یا شما در نماز شرکت نکن به هم می ریخت و دو رکعت بندگی خدا میکرد ولی ارتباطات عاطفی و اجتماعی مثل نرمش ، ورزش ، خرید سنگک داغ و ... که همگی نشاط آور بود اما این نقش امروزه حذف شده و تنبلی  و تن پروری و بالا رفتن ساعات خواب این نشاط و هیجان را از بین برده.

قبلا مادران ما و شما صبح زود سماور را روشن میکردند و به قل قل کردن می افتاد و البته هدف صبحانه و چای نبود بلکه هدف عاطفه بود. اما امروزه بعضی مادران تا نیمه های شب مشغول دیدن و تماشا هستند و صبح تا نزدیک ظهر در خواب هستند.

در آن زمان مادران یکی از تفریحات سالمشان شرکت در نماز جماعت بود اما امروز چه ؟

چرا این چنین شده است زیرا بی سوادی و بی تدبیری در اتخاذ تصمیم و مدیریت است که منجر به طراحی مسیر های غلط نیز شده است.

در یک جلسه به حاج آقای قرائتی درباره اهمیت مسجد گفتم و ایشان نیز قویأ نظر بنده را تایید کردند.امروزه اگر می­خواهیم مدیریت را لحاظ کنیم با مدیر مسجد و امام جماعت مسجد را اولویت بدهیم . مسجد در قدیم جایگاه همه افراد بود از افراد بی بضاعت و مستضعف گرفته تا افراد شرور و نه چندان مناسب. نقش شورای محل  خودش جایگاه یک فرمانداری  داشت اما هر چه میخواستید مهیا می­شد.هم افراد بی بضاعت چیزی دستگیرشان می­شد هم  بچه ها با  افراد شرور ارتباط میگرفتند و اصلاح میکردند و اگر خیلی شرور بودند برخورد میکردند.

اما امروز حاج آقا قرائتی همان نقش مساجد دهه 50 و 60 را به لحاظ تربیتی دارند.  حاج آقا  در این مدت  در هیچ جریان سیاسی قرار نگرفت . مسیر  حاج آقا  قرائتی مسیر  قرآن  است .

 

 

برای ارسال نظر به حساب کاربری خود وارد شوید حساب کاربری